Wednesday, December 15, 2010

RON 97 vs RON 95....

assalamualaikum wbt...
td tgh belek2 Fb jumpa pulak la 1 info dari kawan kat Fb ni....tentang efficiency RON97 n RON95....aku x pakai kereta lagi...hehehe...saja berkongsi....aku pun x tau sejauh mana kebenaran info nih.....kalau nak tau sendiri..kita boleh cuba kat kenderaan kita sendiri...pastu compare....senang x???
"Kajian terhadap Viva elit 1000cc, menunjukkan RM20 RON97 boleh membwa kenderaanya sejauh 197km. Manakala RM30 RON95 boleh membwa keretanya sejauh 220km.jom kita analisis data ni.
RON97 RM20= 197km, bermakna RM1=197km/20= 9.85Km
RON95 RM30= 220km, bermakna RM1=220km/30= 7.33Km
Ini bermakna dengan membeli RON97 sebanyak RM1,kereta boleh pergi sejauh 9.85 km sedangkan RON95 yg kononnya murah sebenarnya lebih mahal kerana tiap RM1 RON95 hanya boleh membwa sejauh 7.33Km."
sumber gambar : Majalah Kereta Online...
 

10 kata-kata blogger:

qinairaulfa. said...

mm..ape yg ak tau,penggunaan RON ni depend pada 'engine performance' sstu kreta.
lain engine lain performance nye.
so,lain la RON yg diperlukn.
cam engine racing car tinggi performance nya.so perlukan RON yg tinggi.
senang cite,kelajuan kreta,bukan depend on RON yg digunakan la.tp depend on engine.
skadar ap yg ak tau je la ni.

zaMir said...

ulfa : haaa...btul2...ade jugak dgr pasal tu...lupe pulak nak tambah kat atas tu...thanks ulfa...

qinairaulfa. said...

act,ak wat tjuk ni presntation chem hritu.
xdenga la tu time presntation ritu. ;)

zaMir said...

ulfa : hahaha..ko dgr tak ktorang punya pasal LPG??

qinairaulfa. said...

haha.rase cam denga ;)

IMANSHAH said...

saya guna RON97

hysman said...

actually der its depend on ur combustion engine iaiatu sistem pmbakaran enjin sesbuah kete.. bkn bergantung pd cc or jarak ssbuah kete boleh pegi... nk kabo skit la ape yg kwn taw.. ron95 or ron97, 2-2 bagus.. yg mmbezakan cuma campuran oktana dan pentana jer.. cth like ron97,mean 97% oktana n 3% pentana..

klu kete tu enjinnya cukup hanya pembakaran 95 why kite nk guna 97,kan membazir... itu pndapat kwn laa.... hehe.. klu salah sila bgtaw yer.. peace.. ;)

zaMir said...

hysman : tq bagi info nih...'RON' stand for 'research octane number'..right???

Izamir Ridzwan said...

huhu zamir.. Lgi satu nak tambah. RON97 kurang carbon dripada RON95

zaMir said...

IR : ok2...extra info nih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to . Design with love by CikBulat