Monday, March 14, 2011

Tsunami di Jepun | Letupan Loji Nuklear

Assalamualaikum semua…

Berikutan gempa Bumi dan Tsunami yang melanda Jepun, ramai yang terkorban dan tersepit dicelah-celah runtuhan bangunan. Sehingga kini pasukan penyelamat sedang berusaha membawa keluar mayat mangsa yang terkorban…

Kini terdapat ancaman terbaru iaitu berkenaan letupan loji nuklear di Fukushima. Pihak berkuasa Jepun berusaha mencegah satu lagi ancaman radiasi di dua buah reaktor nuklear di Fukushima hari ini, selepas sistem penyejuknya gagal berfungsi sekali gus boleh mengakibatkan bencana nuklear terburuk di dunia dalam tempoh 25 tahun.

Ancaman yang dihadapi Jepun itu dibimbangi boleh mengulangi bencana nuklear di loji nuklear Chernobyl, Ukraine pada 26 April 1986, selepas bahan radioaktifnya dilepaskan ke udara dalam satu letupan kuat. Sekurang-kurangnya 32 maut akibat kesan secara langsung letupan dan 8,000 yang lain mengalami kesan pencemaran radioaktif. Lebih 120,000 yang lain terpaksa dipindahkan, sementara tahap pencemaran radiasi turut diukur sejauh barat Eropah. Semalam, beribu-ribu penduduk di bandar sama dipindahkan berikutan letupan dan kebocoran yang berlaku di pusat reaktor No.1 di Fukushima, kira-kira 240 kilometer di utara Tokyo.

image

SUMBER: UTUSAN ONLINE

2 kata-kata blogger:

c-tea said...

adeh..macam-macam yang jadi...tu lah...teknology makan tuan...

kepada jepun...banyak-banyak lah bersabar ye..

eqbalzack said...

itu laa...gatal sangat nak buat loji nuklear besar2..skrg kesannya pada dunia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to . Design with love by CikBulat