Friday, April 22, 2011

Bercakap ketika khutbah…

Assalamualaikum semua….

selamat hari jumaat….mengenai tajuk entri kali nih…aku nak cakap sikit pasal perkara yang selalu kita nampak time2 khatib baca khutbah nih…kan dah ada hadis yang menyatakan yang kita tidak boleh berkata-kata ketika khatib membaca khutbah…ada jugak yang bercakap tadi….tapi kali nih betul2 tak sopan langsung…siap jawab telefon lagi tu…lepas tu…cakap kuat2….orang keliling dah usha panasss dah….aku yang kat belakang dia pun siap boleh dengar lagi apa dia cakap….tapi sepatah haram aku tak paham sebab dia tu cakap bahasa ape entah…foreigner la katakan….ada hadis yang menerangkan pasal nih…

‏إذا قلت لصاحبك يوم الجمعة أنصت والإمام يخطب فقد ‏ ‏لغوت

Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu mengatakan "Diam" kepada sahabat kamu pada ketika imam berkhutbah pada hari Jumaat, sesungguhnya kamu sendiri telah lagha(lalai).

kebanyakan masjid ada gantung hadis nih kat dalam masjid…kat sekolah aku dulu pun ada….kat masjid UPM nih pun ada…tapi ditanggalkan kejap sebab nak cat baru…masjid kat rumah aku pun ada…

DSC00029

gambar yg diaambil melalui handphone aku….sambil baca translation khutbah dalam bahasa inggeris…

10 kata-kata blogger:

Solihin Zubir said...

mmg byk mcm tu.. yg x bercakap plak, tidur.. heheh..

kalau amek gambar masa baca khutbah plak hukumnya apa? hehehe....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

tak sopan betul mamat ni..solat jumaat pun tak tau nak matikan hp ke..aduhh

TheChekJah said...

adoyaai... sabo je la.... ujian tu...

TheChekJah said...

adoyaai... sabo je la.... ujian tu...

chummy cliche said...

masing2 pandai2 la kusyuk dengar khutbah... tak perlu peduli ..

Adi Zhaf said...

tgkp gmb bleh lagi sbb mulut still diam tgn je bgerak..tapi lalai sikit gak la kot..ingin jwpn lbeh tepat? sila tanya ustaz..jgn marah ye tuan tanah =)

:: Average ::

Rozuan Ismail said...

tapi,sampai masjid pon org tgh khutbah,sentap kejap sebab berborak tadi.alamak!!rozuaN!! ubah dirimu!!ok!!

IQBAL ZARIN said...

x sedar buat mende yg sama... isk isk...

me mizah said...

yg kau tgkp gamba time khutbah.. =_="

kucing said...

oit...dengar khutbah nu...
x yah nak amik2 gamba laaa.....
sme jer..hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to . Design with love by CikBulat