Saturday, December 18, 2010

Segmen GILA ! Mari MENDERHAKA !

Assamualaikum semua...
haaa...dapat pun join segmen BA nih...segmen nih bertajuk: Segmen GILA ! Mari MENDERHAKA !

untuk segmen nih...kena la 'goreng' sket resipi drpd CMG...*sori tau CMG..hehehe...*
ok...cik jah, mak lang yg tgh tergedi-gedik kat rumah tu..ape kate kita 'bersilat' kat dapur jap...jgn asyik nak bergosip je...bawak2 la ke dapur...laki hang tu dok kebuluq dah oi.....ni nak ajar cik jah, mak lang n sape2 lagi yg terkangkang depan tv skarang nih yg tgh tgk rancangan..."Dapur Berasap"...kasi la dapur tu berasap sket..ni asyik dok makan luar je...

resipi yg saya kongsikan hari nih ialah....Sosej masak 3 rasa...hang nak rasa apa?? masin?? manis?? pedas?? masam?? pahit??..suka ati lah...janji kena ada 3 rasa je tau....jgn langgar pantang nih...jom tengok bahan2 nak buat sosej 3 rasa nih....
BAHAN-BAHANNYA :-)
10 batang sosej ayam "Ayamas", kerat2 dan celur sekejap, toskan
5 biji nenas yang dipotong dadu...kalau nak rasa masam lebih...kalau x nak..pandai la anda ye...
5/6 batang lobak merah, hiris serong2 tau...tak nak panjang2..x cute...kalau rasa nak pakia sebiji pun boleh...alang tinggal lagi 1/6 kan...
8 biji tomato ceri, belah 2 tau...nak belah 8 pun boleh la...
2 berkas pokok daun bawang, dicincang...cincang lah dengan penuh rasa marah...seperti nak bunuh orang ye...
5 biji bawang besar khas dari India tau..., hirislah dengan penuh belas kasihan...
2 inci halia, blender lah...asyik hiris je..letih cik jah oi...hang bukan nak tolong pun...asyik copycat resepi saya je...
3 ulas bawang putih, ni pulak aku nak hang tumbuk pakai lesung batu...jangan malas sangat...
1/2 biji red capsicum, potong ikut bentuk B
1/2 biji yellow capsicum, haaa...ni potang ikut bentuk huruf E
1/2 biji green capsicum, ni pulak..huruf N....capsicum tu jangan tak tau mak lang...orang kita panggil menatang tu cili besar@lada benggala...nih kejap lagi nak hidang kat blogger yg meletop skarang nih..BEN ASHAARI...tu yg saya buat huruf B, E, dengan N...siap cik jah kalau hang x kenai dia no....
3/4 cawan sos cili padi...sebiji sudah cukup buat telinga berasap..."kecil2, cili padi!!!"...oppsss ter'shashul'...
3 senduk sos tomato...kalau rasa x mampu beli..pakai la tomato puree...
2 biji limau kasturi, perah jusnya...nak lagi sedap...parut kulit dia skali...masukkan jugak tau...
1/2 kiub itik "Maggi"...takde jual kat malaysia nih...yang ada, ayam je...diskriminasi terhadap itik kat malaysia nih...
Garam dan gula secukup rasa (jika perlu)...kalau rasa nak menambah penyakit kat badan anda...pakai la..'Maggi - Cukup Rasa'...x elok tau pakai penambah perasa dalam makanan...banyak MSG wooo....

haaa...jom kita tengok cara2 nak meronggeng kat dapur sambil masak sosej 3 rasa nih...
  1. Panaskan minyak dalam kuali, guna la kuali yg macam selalu chef wan guna...mahal woo...tp bagus... tumis bawang, halia dan bawang putih sehingga anda bersin..., masukkan sos cili dan sos tomato, kacau rata. Masukkan lobak merah dan masak sekejap hingga lobak lembut (tambah sedikit air jika perlu).
  2. Masukkan red, yellow dan green capsicum yg bentuk huruf B, E dengan N tadi tu..., kacau rata, tambah sosej dan nenas. Masukkan kiub pati itik tadi dan kacau hingga mesra...'Mesra....'. Tambah jus limau kasturi dengan kulit2 yg diparut skali tu...kacau la sampai kering sikit je......jangan sampai kering sangat sudah la..dan biar masak sekejap.
  3. Masukkan sedikit garam dan gula (jika perlu je tau...kalau rasa2 macam boleh telan tu...tak payah la gedik2 nak tambah...), kacau dan masuk daun bawang, masak hingga kuahnya jadi pekat, pastu tiup api sampai padam...errrkk...matikan api jika anda guna dapur gas....yg guna induction cooker tu, rendahkan suhu @ 30 darjah Celcius... Hidangkan panas2 mendidih bersama nasi gorang USA tau cik jah....kalo rasa nak kampung2 tu...hidang la dengan nasi goreng kamp0ng je ye....selamat mencuba......

tadaa....
Gambar dari DTS


nota kaki..: sori ye CMG...nak tau resipi asal??? klik link nih>> Sweet n Sour Sosej

24 kata-kata blogger:

dyba gula-gula said...

hahahahaha.....
da dapat cnth da...
comel2... nk join BA jgk...

Mat Gebu said...

Hahaha..memang betul2 kaki derhaka nihh!...haha

nur said...

jom singgah baca resepiku pula
ALL IN ONE

zaMir said...

dyba gula-gula : jom la join..best nih menderhaka...hahaha..

zaMir said...

CMG : errkkk...tuan punya resipi dah bersuara nmpaknya....

zaMir said...

nur : okie...

Kalamhati said...

hihihi derhaka jangan tak derhaka..=p

Nina Juliana said...

hahaha.. terbaek..

zaMir said...

kak Kalamhati : sekali-sekala...apa salahnya kan??hehehe...

zaMir said...

kak Nina Juliana : kak punya pun terbaek jugak...

nazirulhazwan~ said...

ko punyer terbaik dow.boleh mng nih.kompem

zaMir said...

nazirulhazwan~ : mane ade...ko punye lg gempak...pecah per0t bace td...

Solihin Zubir said...

perghhh... kecur liur aku.. lapaq weyh.. hehe..

Myra Ayreen said...

hadoii .. hahaha ..

Syafiq Rosli said...

hehe..sodap klu mkn

eqbalzack said...

ni resepi drp planet mana ni zamir? hehe

zaMir said...

Solihin : nak rasa ape?? 3 rasa tu boleh cotumize....ikut selera...hehehe

zaMir said...

Myra Ayreen : ni gila2 punya 'derhaka' nih...

zaMir said...

Syafiq Rosli try la...macam2 rasa ada...

zaMir said...

abg eq : errkkk...sila tanya CMG ye...

Sepatu Hijau said...

salam..

habis...

Ainiaa♥ said...

hahahaha sedapppp

zaMir said...

Sepatu Hijau : ape yg habiss?? dah habis makan ke?? sedap x??

zaMir said...

Ainiaa♥ : dah rasa ke?? hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to . Design with love by CikBulat