Tuesday, April 5, 2011

Program Elak Bunuh Diri??

Assalamualaikum….

USM bangunkan program elak remaja bunuh diri

image

Tools 4 Teens didik pelajar cara hadapi cabaran hidup
GEORGETOWN: Insiden seorang pelajar perempuan membunuh diri, Februari lalu, menjadi pendorong kepada Universiti Sains Malaysia (USM) membangunkan program dikenali 'Tools 4 Teens' bagi membendung perbuatan itu daripada terus berlaku.
Lee Li Cheng, 17, pelajar Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Phor Tay, Sungai Dua di sini, calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini, membunuh diri dengan terjun dari tingkat 11 sebuah pangsapuri di Jelutong, pada 25 Februari lalu.

Selepas diminta bantuan oleh sekolah itu, Bahagian Jaringan Industri dan Masyarakat (BJIM) USM memulakan inisiatif untuk membantu dan mendidik pengurusan sekolah bagi mena-ngani masalah berkenaan di kalangan pelajar. USM membangun program itu dengan bantuan pakar psikiatri Hospital Pulau Pinang, hospital swasta, Persatuan Kaunseling dan Psikologi Pulau Pinang serta kaunselor sekolah. Program 'Tools 4 Teens' mempunyai tiga modul latihan iaitu Kemahiran Mengendalikan Cabaran Hidup, Kestabilan Emosi serta Harga Diri dan Suara Hati Yang Positif.

Bercakap pada sidang media di SMJK Phor Tay di sini, semalam, Timbalan Naib Canselor USM (Jaringan Industri dan Masyarakat), Prof Susie See Ching Mey, berkata program itu bertujuan mendidik pelajar mengenai cara menghadapi cabaran hidup.
Selain itu, ia juga menekankan ilmu mengenai harga diri, kestabilan emosi dan cara mengendali cabaran hidup demi kepentingan diri sendiri.
Beliau berharap program itu dapat diterima kaunselor sekolah untuk melatih pelajar mereka supaya membina kekuatan dalaman bagi menghadapi sebarang cabaran harian.
“Program ini akan membantu pelajar menggunakan aspek positif untuk menjadi kuat dan tabah,” katanya mengesahkan ia program yang pertama seumpamanya di negara ini.
Mengulas lanjut, Ching Mey berkata, pihaknya dengan kerjasama pakar psikiatri juga akan mengendalikan bengkel di sekolah menggunakan modul latihan berkenaan.

berita penuh di BHARIAN

Ulasan….---> Bagus jugak ada program nih…tapi semuanya bermula dengan diri sendiri…pegangan agama kena kuat…tak ada agama yang mengajar penganutnya membunuh diri untuk mengelakkan masalah…betul kan??…
 

7 kata-kata blogger:

Ujang9897 said...

sesuai utk kau..=)

Lydia Miza said...

huhu...bagus la.ni asik nak mati je bila ada masalah

imah said...

wow!! gilos la bunuh diri nih - - '

azlanmatt said...

perghhh...bunuh diri... mintak dijauhi ler...satu program yg amat bagus tuk remaja...keyakinan dan semangat yg kuat amat penting dlm diri masing2..

MIA said...

ada student bunuh diri ? pasal ape ?

C`ayob.com said...

Kena byk kan lagi.....program mcm ini....

http://zarina-duludankini.blogspot.com

senyumSOYA said...

bgos!! pegangan agama pling penting~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to . Design with love by CikBulat